FIFA World Cup 2010 | Aggreko

Shanduka-Aggreko, hovedsponsor til 2010 FIFA World Cup

Sør-Afrika, april 2010 - Den endelige nasjonale Støttespiller av 2010 FIFA World CupTM har blitt avslørt som Shanduka-Aggreko.

Shanduka, et ledende afrikansk investeringsselskap, gjennom sitt datterselskap Shanduka Energy, og Aggreko, verdensledende innen formidling av midlertidig strøm utleie, har dannet et joint-venture som er den offisielle leverandøren av leie makt for kringkasting av VM CupTM turnering. Turneringen vil bli arrangert fra 11 juni til 11 juli 2010 på over 10 stadioner i Sør-Afrika.

Shanduka-Aggreko joint venture energi leieavtalen ble annonsert 1. mars og vil sørge for å gi midlertidig strøm og temperaturkontroll for kringkasting og tekniske tjenester for turneringen. Kontrakten innebærer å gi kringkasting makten i alle de 10 World Cup Stadium Arenaer, International Broadcast Centre (IBC) og FIFA hovedkvarter, samt kontroll med temperaturen på IBC. Dette vil støtte kringkasting av 64 kamper i konkurransen til over tre milliarder mennesker verden over.
Som et nasjonalt Supporter, vil Shanduka-Aggreko joint venture nytte av en rekke markedsføring rettigheter inkludert muligheten til å fremme sin "assosiasjon” direkte gjennom turneringen sammen med en utvalgt gruppe av andre FIFA sponsorer og nasjonale støttespillere.

Julian Ford, Direktør Marketing and Sales Development, Aggreko International, kommenterte: "Sammen med vår samarbeidspartner, Shanduka, er vi svært stolte av å være et nasjonalt Supporter for denne prestisjefylte og høyt profilert arrangement, som vil støtte utviklingen av vår virksomhet i Sør- Afrika og demonstrerer vår visjon for vekst i landet. Denne sponsingen bygger på vår tidligere kontrakt for levering av midlertidig strøm i løpet av 2009 Confederations Cup, og understøtter vår langsiktige satsing på de globale viktige hendelser sektor. Turneringen vil sette Sør-Afrika fast på verdensscenen for fans og tilskuere fra nesten hver eneste nasjon på jorden. Vi er stolte av å spille vår rolle i å støtte den globale kringkasting av FIFA World Cup.
"Shanduka partnerskap med Aggreko for dette prosjektet var basert på vår forståelse av deres evne til å håndtere størrelsen og kompleksiteten av hendelsen, sier Phuti Malabie, administrerende direktør, Shanduka Energy. "Vi er sikre på at vårt samarbeid med Aggreko, vil den ledende leverandøren av midlertidig strøm til verdens mest prestisjetunge sportsbegivenheter, sikrer feilfri ytelse i World Cup."
Aggreko har vært aktiv i Afrika i over et tiår, og i 2006 dannet et partnerskap med Shanduka Energi for å styrke sin virksomhet i Sør-Afrika. Aggreko genererer nå over 800 megawatt i over 20 afrikanske land og sysselsetter 450 personer på kontinentet, hvorav over 80% er afrikanske statsborgere. I 2009 åpnet Aggreko sitt første permanente depot i Midrand, Sør-Afrika.

Editor’s notes:

Aggreko plc is the world leader in the supply of temporary power and temperature control solutions. Aggreko employs over 3,500 permanent people operating from over 144 locations. In 2009 we served customers in about 100 countries, and had revenues of approximately £1.0bn (USD $1.6bn or Euros €1.1bn). Aggreko plc is listed on the London Stock Exchange (AGK.L), is a member of the FTSE-100 index, and is headquartered in Scotland. For more information, please visit the company website at http://www.aggreko.com/

Aggreko provides power and temperature control solutions to customers who need them either very quickly, or for a short or indeterminate length of time. Examples would be the supply of power to an industrial site which needs to service its permanent power supply, supplying a whole city in times of power shortage, or providing a major sporting event with power and cooling systems.  We serve our customers either through our 144 service centres, which we call the Local Business, or globally through our International Power Projects business.

In the Local business, which accounts for about 60% of our revenues, we hire our equipment to customers, who then operate it for themselves, although we retain responsibility for servicing and maintaining it.  In the International Power Projects business, which accounts for about 40% of revenues, we operate as a power producer. We install and operate power plants and we charge our customers both for providing the generating capacity, and for the electricity we produce. We design and manufacture equipment specifically for these requirements in our factory in Dumbarton, Scotland.

Recent customers include the Beijing 2008 Olympics, the Vancouver 2010 Olympics and the power utilities in over 50 countries including the UK, France, Angola, Kenya, Indonesia, Bangladesh, Venezuela, Chile, Brazil and the USA.

For more information, please visit the company website at: http://www.aggreko.com/africa

Media Contacts:

Jana Single